logo Ma├▒ana

filmy ┼Ťwiata w polsce

 

XXY

Re┼╝. Luc├şa Puenzo

Argentyna | 2007 | 91'

 

MFF Cannes 2007 - Wielka Nagroda Tygodnia Krytyki
MFF Edynburg 2007 - Nagroda dla Najlepszego Nowego Re┼╝ysera
MFF Ateny 2007 - Złota Atena za Najlepszy Film
6 nagród Argentyńskiej Akademii Filmowej: Najlepszy Film, Reżyseria, Aktor Drugoplanowy, Debiut Reżyserski, Scenariusz Adoptowany i Odkrycie Aktorskie)
Nagroda publiczno┼Ťci na festiwalu FILMY ┼ÜWIATA ALE KINO! 2007
Argentyński kandydat do Oskara
GOYA 2008 - Nagroda Hiszpańskiej Akademii Filmowej za Najlepszy Zagraniczny Film Hiszpańskojęzyczny

 

"Wspania┼éy film o niejednoznacznej seksualno┼Ťci"
Variety

 

/.../rewelacyjny debiut z Argentyny o hermafrodycie, żuku i żółwiach."
Polityka

 

"W mocnym, formalnie oszcz─Ödnym, a jednocze┼Ťnie nonszalancko m┼éodzie┼äczym XXY, m┼éoda re┼╝yserka Lucia Puenzo nie szokuje, nie analizuje na si┼é─Ö, ale przygl─ůda si─Ö m┼éodo┼Ťci. Pi─Öknej i okrutnej, uczuciowo i seksualnie niepewnej, szukaj─ůcej o sobie prawdy, kt├│ra cz─Östo wymyka si─Ö kulturowym wzorcom."
Gazeta Wyborcza


"Znakomity film XXY Lucii Puenzo to /.../ intryguj─ůcy film o k┼éopotach z to┼╝samo┼Ťci─ů seksualn─ů. Kino coraz odwa┼╝niej pokazuje regiony, kt├│re do niedawna pozostawa┼éy tabu"
Dziennik

 

"Ona, czyli on. /.../tam gdzie do g┼éosu dochodz─ů uczucia, pierwszorz─Ödne cechy p┼éciowe przestaj─ů mie─ç znaczenie pierwszorz─Ödne./.../ Obraz argenty┼äskiej re┼╝yserki zastawia na nas pu┼éapk─Ö. Opowie┼Ť─ç o dwup┼éciowym dziwol─ůgu staje si─Ö filmem o naszej ciekawo┼Ťci."
Tygodnik Powszechny

 

"Re┼╝yserka XXY jest ┼Ťwiadoma ca┼éej palety niebezpiecznych, bo zahaczaj─ůcych o kulturowe tabu, religi─Ö, teori─Ö gender i psychoanaliz─Ö, z┼éo┼╝onych kwestii. Na tym polega si┼éa oraz warto┼Ť─ç jej prowokacji."
Polityka

 

"/.../ ka┼╝dy z nas musi by─ç ch┼éopcem albo dziewczyn─ů. Rodzaj okre┼Ťla si─Ö tu┼╝ po urodzeniu na podstawie przydzielonych nam przez natur─Ö genitali├│w. C├│┼╝ jednak, kiedy natura w swojej hojno┼Ťci postanowi obdarzy─ç nas cechami obu p┼éci?"
Film

 

"XXY" opowiada o hermafrodytyzmie. Bohaterka/em jest 15 letnia/i Alex, kt├│ra/y w wyniku anormalnego zespo┼éu chromosom├│w jest zar├│wno ch┼éopcem, jak i dziewczyn─ů. Film opowiada o jej/jego pierwszych seksualnych do┼Ťwiadczeniach oraz problemach, kt├│re b─Öd─ů mia┼éy wp┼éyw na ┼╝ycie jej/jego samej/ego, jak i jej/ego rodziny. Alex musi podj─ů─ç decyzj─Ö czy przez reszt─Ö ┼╝ycia chce by─ç kobiet─ů, czy m─Ö┼╝czyzn─ů...

 

Ju┼╝ od pierwszego spojrzenia widz czuje, ┼╝e Alex kryje w sobie tajemnic─Ö. Tu┼╝ po jej/jego narodzinach, rodzice postanowili opu┼Ťci─ç Buenos Aires i przenie┼Ť─ç si─Ö do Urugwaju, do po┼éo┼╝onego na wydmach drewnianego domu. Para znajomych z Buenos Aires, wraz z 16-letnim synem ├ülvaro, przyje┼╝d┼╝a do nich w odwiedziny. Ojciec ├ülvaro jest chirurgiem plastycznym, kt├│ry przyjmuje zaproszenie tylko dlatego, ┼╝e jako lekarz martwi si─Ö o zdrowie Alex. Nieuniknione wzajemne przyci─ůganie si─Ö nastolatk├│w, zmusza rodzic├│w do stawienia czo┼éa najwi─Ökszym l─Ökom... Ca┼ée miasto zaczyna plotkowa─ç, a Alex uchodzi w oczach innych za dziwol─ůga. Zainteresowanie jej osob─ů przez obcych ludzi staje si─Ö niebezpieczne.

 

Trudny temat w filmie potraktowany jest bardzo subtelnie. Re┼╝yserka nie os─ůdza postaw bohater├│w, chocia┼╝ wyra┼║nie daje do zrozumienia, ┼╝e chcia┼éaby, by ludzie mieli wolno┼Ť─ç wyboru w tolerancyjnym i pe┼énym zrozumienia ┼Ťrodowisku.

"Wi─Ökszo┼Ť─ç ludzi nie zdaje sobie sprawy, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç dzieci rodzi si─Ö ze schorzeniem znanym jako niejednoznaczno┼Ť─ç to┼╝samo┼Ťci p┼éciowej. "Nie ma nic gorszego ni┼╝ ba─ç si─Ö w┼éasnego cia┼éa" - powiedzia┼é mi to ch┼éopiec, kt├│remu uda┼éo si─Ö przej┼Ť─ç przez proces "normalizacji". Dorasta┼é on z chirurgicznymi bliznami na ciele. Kastracja i strach przed niejednoznaczno┼Ťci─ů to┼╝samo┼Ťci p┼éciowej staje si─Ö metafor─ů wszystkich amputacji, kt├│re s─ů wynikiem strachu przed byciem innym". Luc├şa Puenzo

"XXY" w argenty┼äskich kinach okaza┼é si─Ö sukcesem u widz├│w i krytyk├│w, gromadz─ůc przed ekranami ponad 200 tysi─Öcy widz├│w.

 

RECENZJA:
"XXY" Lucii Puenzo to subtelne i przenikliwe studium m┼éodzie┼äczego l─Öku - wywo┼éanego czym┼Ť wi─Öcej ni┼╝ tylko mglistym uczuciem, kt├│re bada psychiczne pi─Ötno problemu niejednoznacznej seksualno┼Ťci.

Obraz Puenzo na pewno ma wiele wsp├│lnego ze standardowym przedstawieniem konfliktu dziecko-rodzic, ale wra┼╝liwe podej┼Ťcie do delikatnego tematu sprawia, ┼╝e film zapada w pami─Ö─ç.

/.../ Nastoletnia Alex (Ines Efron) przenosi si─Ö wraz z rodzicami z Argentyny do Urugwaju. Pomimo zwiastuj─ůcego problematyk─Ö tytu┼éu, nie od razu poznajemy przyczyn─Ö przeprowadzki i wyra┼║nego wyobcowania Alex, kt├│ra/kt├│ry okazuje si─Ö hermafrodyt─ů.

Wchodz─ůc w wiek dojrzewania, Alex musi zdecydowa─ç o swojej przysz┼éo┼Ťci. Jednak podj─Öcie decyzji komplikuje przybycie przyjaci├│┼é rodziny: chirurga plastycznego Ramiro (German Palacios), Eriki (Carolina Pelereti ) i ich syna Alvaro (Martin Piroyanski). Ledwie przyje┼╝d┼╝aj─ů, Alex od razu proponuje Alvaro seks. W mi─Ödzyczasie rozwala nos miejscowemu ch┼éopakowi o imieniu Vando (Luciano Nobile), kt├│ry robi niestosowne uwagi na temat jej p┼éci. /.../

Wszystko pokazane jest bez zbytecznych stylizacyjnych cud├│w - d┼éugie uj─Öcia w prawdziwym stylu nowego argenty┼äskiego kina: nastrojowe kadry - pla┼╝a, wiatr oraz nieliczne, ale pe┼éne emocji, dialogi (jeste┼Ťmy ┼Ťwiadkami zaledwie kilku intymnych rozm├│w). Technicznie najlepsza jest d┼éuga nocna scena na pla┼╝y, podczas kt├│rej Alex, Alvaro i Vando przez par─Ö minut po prostu siedz─ů pogr─ů┼╝eni w ciszy, ci─Ö┼╝kiej od niedaj─ůcych si─Ö wyrazi─ç uczu─ç.

Film ukazuje przepa┼Ť─ç mi─Ödzy ┼Ťwiatem doros┼éych z ich ma┼éostkow─ů rywalizacj─ů, a dzieciakami odkrywaj─ůcymi swoj─ů seksualno┼Ť─ç /.../.

Aktorzy zagrali znakomicie; szczeg├│lnie Efron i Piroyanski, wykorzystuj─ůc subtelno┼Ťci scenariusza, trzymaj─ů nas w napi─Öciu, w miar─Ö jak toczy si─Ö ich gra w kotka i myszk─Ö, a ich przyja┼║┼ä dojrzewa. Ani przez chwil─Ö nie w─ůtpimy w dwuznaczn─ů seksualno┼Ť─ç bohaterki Efron, za┼Ť Piroyanski budzi wiele wsp├│┼éczucia.

Darin w roli ojca, kt├│ry chce jak najlepiej dla swojego dziecka, ale nie bardzo mo┼╝e upora─ç si─Ö z prawd─ů o Alex, jest swoi┼Ťcie niepokoj─ůcy. Bierze na siebie jeden z g┼é├│wnych temat├│w filmu, rzucaj─ůcego krytyczne ┼Ťwiat┼éo na deklaracje rodzic├│w, kt├│rzy twierdz─ů, ┼╝e maj─ů na uwadze przede wszystkim dobro swojego dziecka, podczas gdy z hipokryzj─ů kontroluj─ů jego ┼╝ycie seksualne zgodnie z w┼éasnymi l─Ökami i uprzedzeniami. /.../
Variety

 

LUC├ŹA PUENZO (re┼╝yserka)
Urodzona w 1976, w Buenos Aires, w Argentynie. Po uko┼äczeniu studi├│w, wydzia┼éu literaturoznawstwa, filmoznawstwa i wiedzy o teatrze, opublikowa┼éa trzy powie┼Ťci: "El Ni├▒o Pez" (Beatriz Viterbo, Tusquets, 2004), "9 minutos" (Beatriz Viterbo, Tusquets, 2005) i "La maldici├│n de Jacinta Pichimahuida" (Interzona, 2007). "XXY" to jej pierwszy film fabularny, kt├│ry otrzyma┼é dotacj─Ö od Cine Fondation, Fond Sud, INCAA i ICAA. Luc├şa Puenzo wyre┼╝yserowa┼éa tak┼╝e kilka film├│w kr├│tkometra┼╝owych, dokumentalnych i seriale telewizyjne.

 

H E R M A F R O D Y T Y Z M
U cz┼éowieka to wrodzona wada rozwojowa okresu p┼éodowego o pod┼éo┼╝u genetycznym b─ůd┼║ hormonalnym. Obojnactwo prawdziwe wynika z zaburze┼ä zr├│┼╝nicowania gonad i cechuje si─Ö obecno┼Ťci─ů u tej samej osoby tkanki j─ůdra i jajnika, jest b. rzadkie; wygl─ůd zewn─Ötrznych narz─ůd├│w p┼éciowych u noworodka utrudnia ustalenie p┼éci. W przypadkach obojnactwa rzekomego m─Öskiego gonadom m─Öskim towarzysz─ů zewn. narz─ůdy p┼éciowe typu kobiecego, za┼Ť w obojnactwie rzekomym ┼╝e┼äskim, mimo obecno┼Ťci jajnik├│w, zewn. narz─ůdy p┼éciowe maj─ů wygl─ůd m─Öski i wyst─Öpuj─ů somatyczne cechy maskulinizacji (m─Öski fenotyp). Nale┼╝y mie─ç jednak na wzgl─Ödzie mo┼╝liwo┼Ť─ç wymieszania si─Ö tych r├│┼╝nych form, kt├│re prowadzi do innych atypowych postaci obojnactwa. Obojnactwo mo┼╝e wp┼éywa─ç na poczucie p┼éci, cho─ç zwykle osoby z tym zaburzeniem s─ů zdecydowanie m─Ö┼╝czyznami b─ůd┼║ kobietami pomimo nieprawid┼éowo┼Ťci i niezgodno┼Ťci anatomicznych w obr─Öbie narz─ůd├│w p┼éciowych. Obojnactwo jako takie nie ma zwi─ůzku z zaburzeniami o charakterze psychicznym, takimi jak: transseksualizm (zaburzenie identyfikacji p┼éciowej - zesp├│┼é dezaprobaty p┼éci), czy transwestytyzm (parafilia).

Rodzice hermafrodyty powinni zwr├│ci─ç si─Ö o pomoc lekarsk─ů i r├│wnolegle wsparcie psychologiczne dla swojego dziecka, by w okre┼Ťlonej przysz┼éo┼Ťci zdo┼éa┼éo ono wybra─ç i utrzyma─ç konkretn─ů to┼╝samo┼Ť─ç p┼éciow─ů. Problem akceptacji p┼éci u hermafrodyt├│w niekiedy wyst─Öpuje w okresie pokwitania i p├│┼║niejszym, po wcze┼Ťniejszym przeprowadzeniu rutynowych procedur psychologiczno-medycznych (feminizacja b─ůd┼║ maskulinizacja) w dzieci┼ästwie. Niestety jak do tej pory nie uda┼éo si─Ö wypracowa─ç skutecznej metody pozwalaj─ůcej unikn─ů─ç tego typu pomy┼éek, pomimo -, ┼╝e nauka jest w stanie z du┼╝ym prawdopodobie┼ästwem przewidzie─ç kierunek identyfikacji p┼éciowej u ludzi dotkni─Ötych hermafrodytyzmem.

 

H E R M A F R O D Y T A
(gr. Hermaphr├│ditos), mit. gr. b├│stwo dwup┼éciowe zwi─ůzane z bli┼╝ej nie znanym obrz─Ödem weselnym; wg Owidiusza (Metamorphosis). W Hermafrodytosie, pi─Öknym m┼éodzie┼äcu - synu Hermesa i Afrodyty, zakocha┼éa si─Ö nimfa Salamakis. Hermafrodyt na pr├│┼╝no wyrywa┼é si─Ö z jej obj─Ö─ç, bogowie na pro┼Ťb─Ö Salamakis uczynili z obojga jedno cia┼éo o cechach obu p┼éci. Kult Hermafrodyty znany by┼é przede wszystkim na Rodos, a od pocz─ůtku IV w. p.n.e. po┼Ťwiadczony w Attyce. Temat Hermafrodyty cz─Östo podejmowany by┼é przez sztuk─Ö hellenistyczn─ů (Luwr, Rzym).
www.hermafrodytyzm.org

 
Czytany 7393 razy